کاشت ریش و سبیل

مراجعه کننده تا این لحظه

ارمغان ما برای شما زیباییست...

همین حالا نوبت بگیرید

مقدمه

کاشت ریش از جمله عمل های زیبایی به شمار می رود در ناحیه صورت مردان انجام می شود. رشد ریش و سبیل در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک بستگی دارد. بسیاری از مردان نیز به دلیل ابتلا به ریزش مو در این ناحیه ریش ها و سبیل های خود را از دست می دهند و دچار طاسی می شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین کاندید برای انجام این عمل، انواع روش های کاشت، مراحل، مزایا و معایب آن بپردازیم.

کاشت ریش و سبیل چیست؟

کاشت ریش نوعی پیوند مو است که در آن فولیکول ها از نواحی دیگر بدن برداشته می شوند. این فولیکول ها برای کاشت مو در ناحیه ریش و سبیل از بانک موی پشت سر برداشته می شوند. سپس در قسمت صورت پیوند زده می شوند. با توجه به آنکه فولیکول در ناحیه مورد نظر کاشته می شود، موهای کاشته شده رشد می کنند و مانند موی طبیعی می توانید آن ها را آرایش کرده و فرم دهید.

کاشت ریش
کاشت ریش

تفاوت کاشت ریش و سبیل با کاشت مو

کاشت ریش از نظر تعداد جلسات، میزان تراکم، جهت رشد موها و ضخامت آنها با کاشت موی سر متفاوت است. تعداد جلساتی که برای کاشت مو در قسمت ریش و سبیل مورد نیاز است معمولاً یک جلسه است. در افرادی که دارای طاسی و اسکار زخم هستند تعداد جلسات ممکن است به 3 تا 4 جلسه برسد. میزان تراکم ریش و سبیل بستگی به علاقه شخصی شما دارد. تعداد فولیکول هایی که برای کاشت مو در ناحیه سر مورد استفاده قرار می گیرد بسیار بیشتر از ناحیه ریش و سبیل است.

به طور کلی تراکم ریش در مقایسه با موهای سر کمتر است. هر فولیکول موی سر دارای 3 یا 4 تار مو است. این در حالیست که فولیکول های ریش دارای یک یا دو تار مو هستند. بنابراین برای کاشت ریش و سبیل از فولیکول های دوتایی پشت سر استفاده می شود. توزیع گرافت ها نیز در این روش پراکنده تر از کاشت موی سر انجام می شود تا ظاهری طبیعی داشته باشد. همچنین برش هایی که برای کاشت در ناحیه صورت انجام می شود نیز بسیار ظریف تر از برش های ناحیه سر است.

کاشت ریش
کاشت ریش

چه کسانی برای کاشت ریش و سبیل کاندید مناسبی هستند؟

اگر دلیل کم پشت بودن ریش و سبیل ژنتیک باشد، به هیچ وجه با روش های دارویی و موضعی درمان نخواهد شد. در این موارد تنها راه درمان، کاشت ریش و سبیل است.

میزان هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون نیز تأثیر بسزایی روی رشد ریش و سبیل ها دارد. افزایش سطح این هورمون می تواند منجر به رشد ریش و سبیل در آقایان شود. آنزیمی به نام ۵AR در بدن وجود دارد که با تأثیر بر هورمون مردانه منجر به رشد موها می شود. اگر این آنزیم در بدن کم باشد، ریش و سبیل شروع به ریزش می کند. افرادی با سطح پایین آنزیم ۵AR، از جمله کاندیدهای مناسب برای کاشت ریش و سبیل هستند.

برخی از آسیب های پوستی همچون شکستگی ها، عمل های جراحی مانند ترمیم شکاف کام، سوختگی ها و جای بخیه و زخم ها می توانند جلوی رشد ریش و سبیل در این نواحی را بگیرند. در این موارد تنها راه درمان، کاشت است.

التهاب فولیکول ها یا بیماری فولیکولیت و ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا نیز یکی دیگر از عواملی هستند که منجر به کاهش رشد ریش و سبیل می شوند. البته این ریزش ها موقتی و تکرار شونده است و نمی توان از روش کاشت برای درمان آنها استفاده کرد.

کاشت ریش
کاشت ریش

دلایل ریزش سبیل و ریش چیست؟

کاشت ریش یکی از بهترین روش ها برای جایگزین کردن ریش و سبیل های از دست رفته است. اما دلیل ریزش مو در این ناحیه چیست؟ به طور کلی در برخی از آقایان میزان تراکم ریش ها در ناحیه چانه بیش تر بوده و هر چه به سمت گونه پیش می رویم این تراکم کاهش می یابد. برخی دیگر نیز ریش و سبیل را به طور کامل اما با تراکم کم دارند. دسته آخر نیز آقایانی هستند که به دلایل مادرزادی، ژنتیکی و اکتسابی فاقد ریش و سبیل هستند. به طور کلی علل ریزش و کم پشت بودن ریش و سبیل به صورت زیر بیان می شود:

  • ژنتیک
  • هورمون ها
  • بیماری ها و آسیب های پوستی
  • سبک زندگی

استرس، خواب نامنظم، رژیم غذایی ناسالم و مصرف دخانیات نیز از جمله مواردی هستند که منجر به ریزش مو می شوند. بنابراین با تغییر سبک زندگی می توان ریزش مو را کنترل کرد.

کاشت ریش
کاشت ریش

معرفی انواع روش های کاشت ریش و سبیل

کاشت ریش و سبیل با تشخیص پزشک متخصص به یکی از روش های زیر انجام می شود:

  • روش FIT: روشی سنتی است که در آن بانک مو برش زده شده و گرافت های مورد نیاز با تراکم بالا برداشت می شوند. زدن بخیه و طولانی بودن دوران نقاهت از معایب این روش است.
  • روش FUT: در این روش بخشی از بانک مو به صورت نواری برداشته می شود. به همین دلیل زخمی که به جای می ماند کمی بزرگ است. اما تراکم ریش و سبیل در این روش بسیار بالا خواهد بود.
  • روش FUE : این روش با کمترین میزان جراحت همراه است. زیرا در آن از ابزاری به نام FUE برای برداشت از بانک مو استفاده می شود. دوران نقاهت کوتاه از مزایای این روش است.
  • روش SUT: جدیدترین روشی است که برای کاشت مو مورد استفاده قرار می گیرد. در آن از ابزارهای دقیق برای برداشت از بانک مو استفاده می شود. احتمال کم ریزش، آسیب کم، دوران نقاهت کوتاه و ظرافت کاشت از مزایای این روش است.

مراحل کاشت ریش و سبیل چگونه است؟

به طور کلی مراحل کاشت ریش و سبیل به صورت زیر خلاصه می شوند:

  • انجام مشاوره و آزمایشات مورد نیاز قبل از عمل
  • طراحی ریش و سبیل به کمک تجهیزات پیشرفته
  • انجام مراقبت های قبل از عمل جراحی
  • برداشت از بانک مو و تهیه گرافت ها
  • کاشت گرافت ها
  • مراقبت های بعد از عمل

بعد از چک کردن نبض، وصل کردن سرم و داروهای لازم، محل مورد نظر بی حس شده و گرافت ها برداشت می شود. سپس برش های کوچکی در محل مورد نظر انجام شده و گرافت ها کاشته می شوند. لازم به ذکر است که کاشت ریش ممکن است چند ساعت به طول انجامد.

کاشت ریش
کاشت ریش

مزایای کاشت :

مهم ترین مزیت کاشت ریش در آقایان افزایش زیبایی ظاهری آن ها است. این روش کاملاً بدون درد و خونریزی بوده و نیاز به بخیه ندارد. نرخ موفقیت این روش بالای 70 درصد است. این روش تنها درمان قطعی برای ریزش ریش است. کاشت مو در ناحیه صورت دوران ریکاوری کوتاهی دارد و به عنوان روشی کم تهاجم شناخته می شود. از عوارض این روش می توان به التهاب، قرمزی و تورم در ناحیه صورت اشاره کرد که کاملاً طبیعی است و به سرعت برطرف می شود. رشد ریش و سبیل های کاشته شده و امکان اصلاح و فرم دهی آن ها نیز از دیگر مزیت های این روش است.

معایب کاشت :

همانطور که اشاره شد برای کاشت ریش از بانک موی پشت سر استفاده می شود. اگر فرد متقاضی نیازمند کاشت در ناحیه موهای سر نیز باشد، با انجام این روش ذخیره بانک موی خود را از دست می دهد. در نتیجه فولیکول لازم برای کاشت مو در ناحیه سر را نخواهد داشت.

از دیگر معایب این روش می توان به ریزش تمامی ریش و سبیل ها بعد از گذشت سه هفته اشاره کرد. لازم به ذکر است که این اتفاق کاملاً طبیعی است و فولیکول ها در حال جایگزین کردن موی جدید هستند.

کاشت ریش
کاشت ریش

مراقبت های قبل از کاشت

قبل از کاشت ریش و سبیل، بررسی وضعیت سلامت جسمانی مراجعه کننده بسیار مهم است. بنابراین پزشک امکان انجام این جراحی را از هر نظر بررسی می کند. سن و شرایط کاشت و میزان بانک مو باید به درستی بررسی شوند. سپس سوابق پزشکی بیمار و داروهایی که مصرف می کند مورد بررسی قرار می گیرد. طراحی ریش و سبیل با توجه به فرم صورت و سلیقه مراجعه کننده انجام می شود.

قبل از انجام عمل باید دوش گرفته، صبحانه ای سبک میل کرده و از مصرف کافئین، دخانیات و الکل خودداری کنید. قبل از کاشت باید از رنگ کردن ریش ها، اصلاح و کوتاه کردن آن ها خودداری کنید. همچنین از نرم کننده ها و سایر مواد برای شست و شوی آن ها استفاده نکنید. در صورت ابتلا به بیماری های خاص، ممکن است نیاز به قطع داروها، انجام تمرینات ورزشی و رعایت یک رژیم غذایی خاص زیر نظر پزشک باشد.

هزینه کاشت ریش و سبیل چقدر است؟

هزینه کاشت ریش و سبیل در کلینیک های مختلف با توجه به عوامل گوناگونی متفاوت است. این هزینه ها به نوع روش کاشت، میزان تراکم کنونی و میزان تراکم هدف در ناحیه ریش و سبیل بستگی دارد. برای تخمین دقیق هزینه ها باید به کلینیک های کاشت موی معتبر مراجعه کنید. این مبلغ بین 6 تا 9 میلیون تومان تخمین زده می شود.

سوالات متداول

  • روند رشد موها بعد از کاشت ریش چگونه است؟ موهای کاشته شده پس از سه هفته شروع به ریزش کرده و سپس جایگزین می شوند.
  • آیا کاشت ریش با درد همراه است؟ پزشک صورت بیمار را در حین عمل به کمک مواد بی حس کننده کاملاً بی حس می کند. بنابراین بیمار دردی را حس نخواهد کرد.
  • آیا نیاز به مراقبت های بعد از عمل است؟ بله، با تجویز پزشک مراجعه کننده باید از داروهای تقویتی، سرم های ضد ریزش، پماد و غیره استفاده کند.
لوگو کلینیک تهامی

ارمغان ما برای شما زیباییست...

برای اطلاع از تخفیف ها و جدیدترین های خدمات زیبایی و جراحی در خبرنامه ما عضو شوید

کلینیک زیبایی و جراحی تهامی

کلينيک تخصصی زیبایی و جراحی تهامی (ارمغان زیبایی) دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اسکرول به بالا

آخرین اخبار و تکنولوژی های زیبایی روز

برای دریافت آخرین اخبار زیبایی و تکنولوژی های روز دنیا اطلاعات خود را وارد کنید تا در خبرنامه کلینیک تهامی عضو شوید.