صفحه اصلیخدماتجراحی زیباییعمل بلفاروپلاستی (جراحی پلک) چیست؟ + مراقبت های بعد از عمل

عمل بلفاروپلاستی (جراحی پلک) چیست؟ + مراقبت های بعد از عمل

مراجعه کننده تا این لحظه

ارمغان ما برای شما زیباییست...

همین حالا نوبت بگیرید

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی که از آن تحت عنوان جراحی پلک نیز یاد می کنند، یکی از محبوب ترین جراحی های زیبایی است که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اگر به آن دسته از افرادی تعلق دارید که افتادگی پلک جوانی را از چهره تان و سر زندگی را از چشمانتان ربوده است، این جراحی مختص شما است.

تصویر گالری جراحی بلفاروپلاستی چیست
بلفاروپلاستی چیست

بلفاروپلاستی و انواع آن

همان طور که می دانید، چشم ها یکی از مهم ترین اعضای صورت به شمار می آیند که تاثیر به سزایی در زیبایی چهره دارند. بی شک شما هم بارها و بارها زیبایی افرادی را که دارای چشمانی جذاب هستند، تحسین کرده اید. همان گونه که جذابیت چشم ها بسیار به چشم می آید، وجود کوچکترین ایرادی در آن ها تاثیر قابل توجهی در افت زیبایی دارد.

پلک ها به عنوان یکی از مهم ترین قسمت های چشم اغلب با مشکلاتی همچون افتادگی، پف و یا چین و چروک رو به رو هستند. این مشکلات شایع می توانند جذابیت چشم ها را پنهان کرده و آنها را به چشمانی بی روح تبدیل کنند. به گونه ای که اگر به صورت فرد نگاه کنید، در ظاهر او چیزی جز پیری، خستگی و بی رمقی نخواهید یافت.

اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که از افتادگی پلک هایتان خسته شده اید، از پف زیر چشمتان به ستوه آمده اید و به دنبال راهی برای رهایی از چین و چروک چشم هایتان می گردید، به عمل بلفاروپلاستی بیشتر فکر کنید. در طی این جراحی پوست پلک را بریده و چربی های اضافی را از آن خارج می کنند.

شاید با خودتان چنین بیندیشید که بلفاروپلاستی یک عمل زیبایی است. اما همیشه چنین نیست. این جراحی گاهی با اهداف درمانی نیز انجام می شود. حتما می پرسید در چه مواردی؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که افتادگی پلک بالا می تواند دید انسان را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در چنین شرایطی بلفاروپلاستی درمانی به یاری انسان آمده و او را از شر کاهش دید ناشی از افتادگی پلک رها می سازد.

جراحی پلک
جراحی پلک

 

مراحل انجام جراحی

جراحی پلک بالا

  1. بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل
  2. ایجاد یک برش بر روی خطوط موجود روی پلک
  3. خارج نمودن چربی ها و پوست های اضافه
  4. بخیه زدن محل برش

چه کسانی کاندیدای انجام این عمل هستند؟

بالا رفتن سن به مرور موجب کشیدگی پلک ها و در نهایت شل شدن پوست و ماهیچه های ظریف داخل پوست آن هامی گردد. همه چیز به همین جا ختم نمی شود. هرچه زمان می گذرد، چربی های بیشتری در زیر پلک بالا و پایین تجمع نموده و با ایجاد حالت پف آلود زیبایی را از چشمان شخص می دزدند. حتی در مواردی دیده می شود که سنگینی ایجاد شده در نهایت منجر به افتادگی ابرو می گردد.

اگر هر یک از مشکلات فوق الذکر را دارید، می توانید نتیجه بگیرید که کاندیدای انجام جراحی پلک هستید.

سن مناسب برای انجام عمل

اگرچه سن مناسب برای انجام عمل بلفاروپلاستی از فردی به فرد دیگر متغیر است، اما بهترین بازه سنی برای انجام این جراحی 20 تا 80 سالگی می باشد. در صورتی که فرد از مشکلات مادرزادی رنج ببرد، انجام این جراحی در سنین کمتر از 20 سال نیز امکان پذیر است. این در حالی است که اگر افتادگی پلک و مشکلات ناشی از پیری پوست و تخریب آن در سنین بالاتر از 80 سال رخ دهد، امکان انجام این عمل در سن بالا نیز میسر است.

گفتنی است که بهترین کاندیداهای انجام عمل جراحی پلک افرادی هستند که حداقل 35 سال سن دارند.

بلفاروپلاستی
بلفاروپلاستی

نتایج مفید انجام عمل پلک

بدون شک عمل جراحی پلک با هدف دسترسی به یک سری فواید صورت می پذیرد. آیا از نتایج مفید این عمل اطلاع دارید؟

همان طور که می دانید، وجود چربی بیش از اندازه در پلک های بالایی ضمن ایجاد ظاهری نامناسب در چشم ها به عنوان یکی از مهم ترین اعضای صورت، باعث سنگینی آن ها می گردد. این سنگینی می تواند اختلالاتی را در بینایی فرد ایجاد نموده و او را به دردسر بیندازد. در چنین شرایطی فرد می تواند از طریق انجام جراحی بلفاروپلاستی، پوست و چربی های اضافی این نواحی را خارج نموده و بینایی خود را بهبود دهد. این یکی از مهم ترین و اصلی ترین نتایج مفید بلفاروپلاستی است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که سه لایه جداگانه چربی در بخش پایینی چشم ها به صورت مداری وجود دارند. هرچه سن افزایش پیدا می کند، چربی های موجود در این نواحی کاهش پیدا کرده و بدین ترتیب پوست آویزان می شود. این موضوع موجب ناراحتی خاطر بسیاری از افراد در سنین بالا شده است. جراحی بلفاروپلاستی زمینه ای را فراهم می سازد که چین و چروک های موجود در این قسمت از بین رفته و با سفت شدن پوست جوانی و شادابی به چشم ها برگردد.

نتایج مفید انجام عمل پلک
نتایج مفید انجام عمل پلک

اگر تا به حال چنین اندیشیده اید که  جراحی پلک تنها با هدف درمان افتادگی پلک بالایی مورد استفاده قرار می گیرد، باید خدمتتان عرض کنیم که اشتباه فکر کرده اید. با استفاده از این جراحی می توان از شر پف زیر چشم نیز خلاص شد. درشت تر شدن ظاهر چشم ها نیز از دیگر فواید و نتایج مثبت این جراحی است.

عده ای بر این باورند که عمل جراحی پلک امکان از بین بردن خطوط پیشانی را نیز میسر می­سازد. اما چنین نیست.

مدت زمان انجام جراحی

این جراحی که 2 الی 3 ساعت به طول می انجامد، به صورت سرپایی صورت می پذیرد. فرد پس از انجام این عمل نیازی به بستری نداشته و بلافاصله به منزل باز می گردد. البته در برخی موارد به صلاحدید پزشک برای این که فرد به حالت دلخواه دست پیدا کند، این جراحی در دو مرحله انجام می شود.

جراحی تحت بی حسی موضعی انجام می شود یا بیهوشی کامل؟

همه چیز به شرایط زیباجو و نظر پزشک بستگی دارد. در صورتی که زیباجو نیازمند جراحی پلک در دو ناحیه پلک و زیر چشم باشد، عمل تحت بیهوشی کامل صورت می پذیرد.

یکی از برتری های انجام عمل تحت بی حسی موضعی بر بیهوشی کامل امکان بررسی حرکت عضلات چشم در زمان انجام عمل می باشد. در چنین شرایطی عوارض جانبی به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

ماندگاری عمل بلفاروپلاستی
ماندگاری عمل بلفاروپلاستی

ماندگاری عمل بلفاروپلاستی

حتما این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده است که ماندگاری عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

ماندگاری این جراحی برای افرادی که دهه 40 یا 50 زندگی خود را سپری می کنند، بین 10 الی 12 سال می باشد. پس از گذشت این مدت امکان جمع شدن پوست پلک و افتادگی مجدد وجود دارد. این امری طبیعی و غیر قابل اجتناب است.

 آمادگی و مراقبت های پیش از انجام جراحی پلک

سوالی که ذهن بسیاری از متقاضیان انجام جراحی پلک را به خود مشغول ساخته است، آمادگی ها و مراقبت های پیش از انجام این عمل است.

اگر شما هم به این دسته از افراد تعلق دارید، لازم است پیش از انجام جراحی پزشکتان را در جریان داروهایی که مصرف می کنید، قرار دهید. چه داروهای تجویزی، چه داروهای بدون نسخه و مکمل ها. هیچ چیز را از پزشکتان پنهان نکنید.

به هیچ عنوان پیش از جراحی داروهایی همچون ایبوپروفن، ادویل و وافارین استفاده نکنید. چرا که این داروها زمینه افزایش خطر خونریزی را فراهم می کنند.

یکی از اموری که انجام آن پیش از جراحی ضروری است، انجام آزمایشات بینایی سنجی و اشک چشم است. این موارد را پزشک به شما یادآوری خواهد کرد.

اگر اهل سیگار کشیدن و نوشیدن الکل هستید، سه هفته پیش از عمل جراحی پلک مصرف را قطع کنید.

در صورت توصیه پزشکتان حتما روز انجام جراحی پلک ناشتا باشید.

مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

پس از انجام جراحی پلک، پلک های شما متورم شده و کبود می شوند. این موضوع کاملا طبیعی است. پس به هیچ عنوان نگران نباشید. چند روز صبر کنید، کبودی ها و تورم به مرور کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر می خواهید روند بهبودی خود را سرعت ببخشید، از اهمیت کمپرس سرد غافل نباشید. اگر تصور می کنید که لغو فعالیت ها و استراحت مطلق برایتان مفید است، باید بدانید که چنین نیست. انجام فعالیت های سبک همون پیاده روی های کوتاه مدت روند بهبود زخم شما را تسریع می بخشد. هفت الی ده روز پس از انجام این جراحی می توانید به زندگی عادی خود برگشته و فعالیت های روزانه تان را از سر بگیرید.

از حساسیت به نور و تاری دید پس از انجام بلفاروپلاستی هراس نداشته باشید. این مشکل پس از گذشت دو روز به طور خود به خود رفع خواهد شد. اما اگر این مشکل ادامه دار شد، پزشکتان را مطلع کنید.

استفاده از لنزهای تماسی بعد از جراحی پلک ممنوع است. هر جا می روید، عینک آفتابی بزنید!

دوره نقاهت عمل بلفاروپلاستی

دوره نقاهت عمل بلفاروپلاستی حدود 15 روز است. یعنی پلک های شما برای بهبود زخم و از بین رفتن تورم و التهاب به مدت زمانی 15 روزه نیاز دارند. لازم به ذکر است که دوره نقاهت این عمل چندان دشوار و اذیت کننده نیست. اما بلافاصله بعد از گذشت این مدت انتظار مشاهده معجزه نداشته باشید. نتیجه نهایی چند ماه بعد مشخص خواهد شد!

اما درباره این که چند وقت بعد از عمل می توان از لوازم آرایشی استفاده کرد، باید بدانید که دو هفته پس از انجام عمل امکان آرایش کردن برایتان میسر خواهد بود. البته به شرط آن که زخم ها به طور کامل التیام پیدا کرده باشند. توصیه پزشکان این است که تا حد امکان آرایش کردن را 4 هفته به تعویق بیندازید.

عوارض انجام عمل جراحی پلک

جراحی پلک همچون سایر جراحی های زیبایی در عین برخورداری از فواید بی نظیر، عوارضی نیز دارد. مهم ترین عارضه این جراحی آثار جای زخم و بخیه های آن است. این موضوع بسیاری از زیباجویان را با نگرانی رو به رو کرده است.

همان طور که می دانید، پشت چشم منطقه ای بسیار نازک و حساس است. بی احتیاطی پزشک در این جراحی می تواند به قیمت بروز اختلال در بینایی فرد تمام خواهد شد.

از دیگر عوارض عمل پلک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی چشم
  • آسیب به عضله پلک
  • خارش اطراف چشم
  • ناتوانی در بستن چشم ها و پلک زدن

گفتنی است که کبودی و تورم پلک ها دو عارضه کوتاه مدت جراحی پلک هستند که پس از گذشت چند روز رفع خواهند شد.

آنچه می تواند این عوارض را به کمترین میزان ممکن برساند، رعایت مراقبت های قبل و بعد از عمل و دقت در انتخاب جراح متخصص است.

هزینه های جراحی بلفاروپلاستی

تفاوت در میزان دستمزد پزشکان و هزینه های مراکز جراحی موجب متغیر بودن هزینه جراحی پلک شده است. بی شک هرچه پزشک تخصص و تجربه بیشتری داشته باشد، هزینه عمل نیز بیشتر خواهد بود. البته این هزینه ها تنها به هزینه جراحی محدود نمی شوند و هزینه آزمایشات را نیز شامل می شوند.

هزینه های بلفاروپلاستی
هزینه های بلفاروپلاستی

پرسش و پاسخ های متداول

عمل بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی ای که طی آن پلک فوقانی یا تحتانی را برش داده و چربی ها و پوست اضافی آن را خارج می نمایند تا افتادگی و پف پلک از بین برود.

چه کسانی کاندیدای عمل پلک هستند؟

افرادی که از افتادگی پلک، وجود چین و چروک و وجود پف در زیر چشم رنج می برند.

سن مناسب برای انجام عمل بلفاروپلاستی چه سنی است؟

اگرچه انجام این عمل در بازه سنی 20 تا 80 سال ممکن است، اما بهترین سن برای انجام این جراحی 35 سالگی است.

چند وقت بعد از انجام جراحی پلک می توان از لوازم آرایشی استفاده کرد؟

در صورت التیام زخم ها دو هفته پس از جراحی

مدت زمان عمل جراحی پلک چقدر است؟

این عمل به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی طی 2 الی 3 ساعت انجام می شود.

عمل جراحی پلک چقدر ماندگاری دارد؟

در صورتی که عمل پلک در سنین 40 تا 50 سالگی انجام شود، بین 10 تا 12 سال ماندگاری خواهد داشت.

هزینه انجام عمل پلک چقدر است؟

با توجه به تخصص و تجربه پزشک و هزینه مراکز جراحی متغیر است.

دوره نقاهت بعد از انجام جراحی پلک چقدر است؟

دوره نقاهت این جراحی حدود 15 روز است. کبودی ها و تورم پلک نیز پس از گذشت مدت زمانی کوتاه رفع خواهند شد.

 عوارض انجام جراحی پلک چیست؟

خشکی چشم، آسیب به عضله پلک، خارش اطراف چشم، ناتوانی در پلک زدن، ناتوانی در بستن چشم ها، اختلال در بینایی

جراحی پلک چه نتایج مفیدی در پی دارد؟

رفع افتادگی پلک، رفع چین و چروک زیر چشم، رفع پف زیر چشم،رفع اختلالات بینایی، درشت شدن ظاهر چشم ها

 

لوگو کلینیک تهامی

ارمغان ما برای شما زیباییست...

برای اطلاع از تخفیف ها و جدیدترین های خدمات زیبایی و جراحی در خبرنامه ما عضو شوید

کلینیک زیبایی و جراحی تهامی

کلينيک تخصصی زیبایی و جراحی تهامی (ارمغان زیبایی) دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اسکرول به بالا

آخرین اخبار و تکنولوژی های زیبایی روز

برای دریافت آخرین اخبار زیبایی و تکنولوژی های روز دنیا اطلاعات خود را وارد کنید تا در خبرنامه کلینیک تهامی عضو شوید.