صفحه اصلیخدماتجراحی زیباییجراحی پروتز سینه چیست؟

جراحی پروتز سینه چیست؟

مراجعه کننده تا این لحظه

ارمغان ما برای شما زیباییست...

همین حالا نوبت بگیرید

جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه با دو هدف زیبایی و درمانی صورت می گیرد. در این عمل پستان ها به وسیله ی پروتز اصلاح می شوند. این عمل توسط جراح پستان یا جراح پلاستیک صورت می گیرد. این بازسازی در بیمارانی که در مرحله ی بعد از انجام عمل ماستکتومی و از سر گذراندن سرطان سینه قرار دارند، دارای هدف درمانی است. اما بعضی از بانوان علاقه مند به انجام این عمل با هدف زیبایی و افزایش سایز پستان ها، هستند. ولی در هر صورت این عمل با یک بیهوشی عمومی و طول عمل کوتاه صورت گرفته و بنا را بر حداقل تهاجم می گذارند. دقت کنید که برگزاری جلسات مشاوره پیش از عمل برای همه ی بیماران الزامی است. چرا که باید اطلاعاتی دقیق در این زمینه کسب کنند تا قادر به اتخاذ بهترین تصمیم باشند. در همین راستا ما قصد داریم تا همه ی جوانب این عمل جراحی را در اختیار شما قرار دهیم. لذا با ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

جراحی پروتز سینه
جراحی پروتز سینه

عمل جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

عمل پروتز سینه (ماموپلاستی) همان طور که گفتیم به بیهوشی نیاز دارد. لذا آزمایش های پیش از عمل و چک کردن وضعیت جسمی بیمار امری کاملا ضروری است. این عمل با سه تکنیک برش پستان صورت می گیرد:

برش هلالی زیر چین پستان: این تکنیک از یک سو سبب دسترسی بهتر جراح و سهولت جراحی می شود و محل زخم و اسکار آن نیز پس از جراحی با سوتین پوشش داده خواهد شد. اما از سوی دیگر احتمال آسیب به داکت های شیری و ایجاد مشکل برای شیردهی خواهد شد.

برش در اطراف هاله ی پستان: این تکنیک نیز سهولت جراحی و حفظ تقارن پستان ها را در پی دارد. تیرگی هاله ی پستان نیز محل زخم و اسکار این برش را پوشش می دهد. اما به دلیل احتمال بالای آسیب به مجاری شیری، به افراد جوانی که هم چنان قصد بارداری و شیردهی دارند، توصیه نمی شود.

برش زیر بغل (axillary): در این تکنیک برش برای جای گذاری پروتز سینه، از چین زیر بغل استفاده می شود. لذا هیچ جای زخمی روی پستان ها ایجاد نخواهد شد. اما در صورت نیاز به انجام عمل های جراحی اصلاحی، این روش قابل تکرار نیست.

انواع برش برای جراحی سینه
انواع برش برای جراحی سینه

شرح و بررسی پروتزهای سینه و انواع آن

در ابتدا باید گفت که پروتز سینه به دو دسته ی عمده ی داخلی و خارجی تقسیم می شود. پروتزهای خارجی بدون عمل جراحی روی بدن فرد جای گذاری شده و استفاده از آن بسیار آسان است. اما کارایی پروتزهای داخلی را ندارد. توجه کنید که پروتزهای داخلی خود دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

پروتز سینه به لحاظ مواد تشکیل دهنده به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • پروتزهای سالینی (آب نمکی): این دسته از پروتز سینه دارای شکل گرد بوده و درون آن را با آب نمک استریل و سالین پر می کنند. جنس دیواره ی آن از سیلیکون است و غیر قابل نفوذ خواهد بود. در مقایسه با نوع سیلیکونی پروتزها، پروتز سالینی سفت تر است. هنگام استفاده از این پروتز اصلا نگران پارگی های احتمالی نباشید. چرا که در این صورت، مایع درون آن ها به صورت طبیعی جذب بدن شده و به دلیل سازگاری با بدن، سبب آسیب نمی شود. پس از تخلیه نیز به شکل تخت و صاف در می آید. برش کمتر، هزینه ی کمتر، نیاز کمتر به معاینات و مانیتورینگ و قابل تنظیم بودن حجم آن پس از عمل از جمله مزیت های آن به شمار می آید.
  • پروتزهای سیلیکونی: این پروتز سینه شبیه به ژل چسبنده بوده و از جنس سیلیکون های مختلف ساخته می شود. این پروتزها بیشترین شباهت را به بافت اصلی پستان دارند. لذا مورد استقبال فراوان قرار می گیرند. در ضمن در صورت آسیب نیز، تخلیه نشده و ژل درون آن ها به فضای اطراف یا لایه های دیگر، منتقل می شود. لمس طبیعی تر، کاهش ریسک تخلیه ی خود به خود و کاهش احتمال چین خوردگی از مزایای آن خواهد بود.
پروتزهای سیلیکونی
پروتزهای سیلیکونی
  • پروتزهای ترکیبی (سالین – سیلیکون): این پروتز سینه از زمینه ای سیلیکونی و بخش سالینی برخوردار است. لذا افرادی که بافت سینه ی کافی ندارند، اما علاقه مند به داشتن سینه های بزرگ هستند، از آن استفاده می کنند. این پروتز قابلیت افزایش تدریجی بخش سالینی را داشته و برای افراد مذکور مناسب است.

پروتز سینه به لحاظ میزان برجستگی به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • پروتز با برجستگی کم
  • پروتز با برجستگی زیاد
  • پروتز با برجستگی خیلی زیاد

این برجستگی در واقع شیب تشکیل قله در یک قاعده را بیان می کند که میزان تیز بودن پستان را تعیین خواهد کرد. انتخاب صحیح و دلخواه این بخش، در زیبایی ظاهری بسیار موثر است.

پروتز سینه به لحاظ شکل ظاهری به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • پروتز پستان گرد: این نوع از پروتز سینه برای افرادی که علاقه مند به داشتن پستان هایی برجسته تر، نرم تر و خوش فرم تر هستند مناسب است. کاربرد پروتز گرد در جراحی های اصلاحی نظیر تغییر پروتز، انقباض کپسولی، پارگی و چرخش پروتز می باشد.
  • پروتز سینه اشکی یا قطره اشکی (آناتومیکال): این نوع از پروتز سینه دارای نمای طبیعی تری است و به همین دلیل امروزه بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. کاربرد این نوع پروتز در افرادی است که بافت پستانی ندارند یا بافت آن ها بسیار کم است. یا افرادی که دارای پستان های تخت و بدون شکل یا بدون تقارن هستند.
انواع پروتزهای سینه
انواع پروتزهای سینه

 

بهترین محل قرارگیری پروتز سینه

محل قرارگیری پروتز سینه می تواند زیر بافت غددی و روی فاشیای عضله ی پکتورال، زیر فاشیای عضله و روی عضله ی پکتورال و زیر عضله ی پکتورال باشد. به لحاظ تئوری بهترین محل را زیر بافت غددی پستان می دانند. اما عوامل مختلفی نظیر شرایط جسمی بیمار، هدف جراحی، شیوه ی عمل، تمایل بیمار، نوع پروتز و … در انتخاب محل آن موثر هستند.

ماندگاری پروتز سینه چقدر است؟

ماندگاری پروتز سینه به شرایط جسمانی افراد و کیفیت پروتز بستگی دارد. اما به طور کلی اگر در سنین بالا این عمل انجام شود، با ورود به کهنسالی و در پی آن افتادگی پوست مشکلاتی ایجاد شده و نتیجه بخشی پروتز تغییر  می کند. اما اگر بانوان جوان این عمل را انجام دهند می توانند حداقل 15 سال از آن استفاده کنند. بنابراین گرچه امکان تعویض پروتز وجود دارد، اما در صورتی که مشکل خاصی ایجاد نشده می توان تا سال ها از آن استفاده نمود.

ماندگاری پروتز سینه
ماندگاری پروتز سینه

 

چه کسانی می توانند برای عمل جراحی پروتز سینه اقدام کنند؟

انجام عمل پروتز سینه برای خانم هایی که سینه های کوچکی دارند و علاقه مند به داشتن سینه های بزرگتری هستند قابل انجام است. مشکل داشتن سینه های نامتقارن نیز با این عمل رفع می شود. در ضمن افرادی که به هر دلیل جراحی سینه انجام داده و همه یا بخشی از سینه ی خود را برداشته اند، می توانند از این عمل استفاده کنند. البته همه ی این افراد باید از شرایط جسمی و روحی مناسب برای عمل بهره مند باشند.

پروتز سینه
پروتز سینه

اقدامات مورد نیاز پیش از انجام این عمل جراحی

پیش از انجام عمل جراحی پروتز سینه باید جراحی ماهر و با تجربه را انتخاب کنید. سپس باید در جلسات مشاوره شرکت نمایید. در این جلسات وضعیت جسمانی و روحی شما کاملا بررسی خواهد شد. سپس باید تست ها و آزمایش های پیش از عمل را انجام داده و نتیجه را به پزشک اطلاع دهید. به منظور جلوگیری از خونریزی های احتمالی بعد از عمل، پیش از آن باید از مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی نظیر آسپرین، ژلوفن و نوافن خودداری کنید. همه ی داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک خود در جلسات مشاوره اطلاع دهید. استعمال سیگار و دخانیات را به کلی کنار گذارید. از خوردن و نوشیدن هر گونه غذا و آشامیدنی، شش تا هشت ساعت پیش از عمل بپرهیزید.

دوران نقاهت و مراقبت های بعد از این عمل جراحی

پوشیدن سوتین مخصوص در دوران نقاهت پس از عمل پروتز سینه اجباری است. این کار سبب بهترین فرم دهی به سینه شده و از التهاب و تورم آن می کاهد. این کار باید برای شش ماه تا یک سال ادامه یابد. استراحت چند روزه بعد از عمل نیز توصیه شده و تا یک ماه نباید کارها و فعالیت های سنگین نظیر بلند کردن اجسام سنگین، خم و راست شدن، ورزش و … صورت گیرد. پس از عمل تا مدتی به هیچ وجه روی شکم یا پهلو نخوابید. برای بازگشت به محل کار نیز باید از نظر پزشک پیروی کنید.

پس از عمل باید مصرف آنتی بیوتیک و مسکن ها تحت نظر پزشک صورت گیرد. التهاب و تورم سینه و کاهش حساسیت سینه ها تا چند هفته ممکن است ادامه یابد که به مرور زمان مرتفع خواهد شد. تا زمان وجود پانسمان نباید به محل جراحی آب برسد. اما پس از برداشتن آن استحمام بلامانع است. بخیه ها نیز یک هفته بعد از جراحی قابل کشیدن هستند. انجام فعالیت های سبک و روزانه بعد از ده روز میسر خواهد شد.

عوارض احتمالی جراحی پروتز سینه کدام است؟

عمل جراحی پروتز سینه مانند هر عمل دیگری دارای عوارض جانبی و احتمالی خواهد بود. این موارد عبارتند از:

  • تغییرات در احساس نوک پستان به صورت دائمی یا موقتی
  • چین خوردگی یا تا شدگی پروتز
  • پارگی پروتز
  • جمع شدن بافت اسکار پیرامون پروتز یا همان انقباض کپسول
  • ماندگاری جای زخم و اسکار
  • عفونت یا خونریزی های احتمالی
عوارض پروتز سینه
عوارض پروتز سینه

آیا پس از عمل جراحی پروتز سینه می توان بارداری یا شیردهی را تجربه کرد؟

میان زمان انجام عمل و دوران بارداری و شیردهی باید فاصله ای وجود داشته باشد. در مورد این مدت زمان حتما باید با پزشک مشورت کرد. لذا با وجود رعایت توصیه های پزشکی، بارداری و شیردهی بعد از این عمل امکان پذیر است. مواد موجود در پروتزها به داخل شیر مادر نفوذ نمی کنند و با انتخاب بهترین محل قرار گیری پروتز امکان شیردهی فراهم خواهد شد. بدین منظور تنها کافی است، پروتز را در دیواره ی عضلانی قفسه ی سینه قرار دهند.

آیا پروتز سینه سبب بروز سرطان خواهد شد؟

تا به حال هیچ رابطه ی مستقیمی میان انجام عمل پروتز سینه و بروز انواع سرطان کشف نشده است. این رابطه میان این عمل و بیماری های خود ایمنی دیگر نیز اثبات نشده است. انجام این عمل روی تشخیص سرطان نیز موثر نیست. معاینات پزشکی و تشخیصی را نیز مختل نخواهد کرد. فقط دقت کنید که هنگام انجام انواع تصویر برداری از سینه و ماموگرافی این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. چرا که باید مواردی را در نظر بگیرد.

آیا پروتز سینه در ارتفاعات بالا آسیب خواهد دید؟

به هیچ وجه پروتز سینه در ارتفاعات بالا دچار آسیب نمی شود. گرچه این موضوع دغدغه ی بسیاری از افراد است، اما به لحاظ پزشکی رد می شود. این پروتزها در ابتدا مقداری حباب هوا دارند که مرور زمان جذب می شود. از بابت تغییر حجم پروتزها با افزایش ارتفاع و تغییر فشار نیز آسوده خاطر باشید. چرا که این اتفاق نمی افتد. به علاوه در زیر دریا و وجود فشار بالا و عمق زیاد، پروتزهای سینه آسیب نمی بینند. لذا غواصی نیز قابل انجام است.

آیا پس از انجام این عمل می توان از سولاریوم و برنزه سازی استفاده کرد؟

دقت کنید که پروتز سینه به صورت کلی از طریق برنزه کردن و سولاریوم آسیب نمی بیند. اما تا یک سال بعد از این عمل به هیچ وجه نباید محل جراحی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. اگر این نکته رعایت نشود، گرمای پروتز ها دیر از دست رفته و سبب کاهش کیفیت و نرم شدن آن ها می شود.

 

هزینه ی عمل جراحی پروتز سینه چقدر است؟

هزینه ی عمل جراحی پروتز سینه تحت عوامل مختلفی متغیر خواهد بود. نوع پروتز و مواد مصرفی، میزان مهارت و تجربه ی جراح، هزینه های بیمارستان، روش برش و … از جمله ی این عوامل هستند. تغییرات نرخ ارز نیز به صورت مستقیم روی قیمت پروتزها موثر است. اما نکته ی بسیار مهم در این جا در نظر نگرفتن مبلغ پرداختی به عنوان هزینه می باشد. مبلغی که شما بابت جراحی و عمل خود پرداخت می کنید، در واقع هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است. لذا با تضمین و حفظ سلامت جسم و روان شما، سودآوری این مبلغ مشخص خواهد شد.

سوتین مخصوص پس از جراحی
سوتین مخصوص پس از جراحی
لوگو کلینیک تهامی

ارمغان ما برای شما زیباییست...

برای اطلاع از تخفیف ها و جدیدترین های خدمات زیبایی و جراحی در خبرنامه ما عضو شوید

کلینیک زیبایی و جراحی تهامی

کلينيک تخصصی زیبایی و جراحی تهامی (ارمغان زیبایی) دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اسکرول به بالا

آخرین اخبار و تکنولوژی های زیبایی روز

برای دریافت آخرین اخبار زیبایی و تکنولوژی های روز دنیا اطلاعات خود را وارد کنید تا در خبرنامه کلینیک تهامی عضو شوید.